Het was een prachtige vakantie. Zweden is een heel mooi land. Ik verbleef in de provincie Jämtland. De provincie is 1,5x zo groot dan Nederland en heeft 131.000 inwoners. Ja, veel rust en ruimte daar 🙂

Precies een week voordat ik op vakantie ging, ging Zweden open. Alle maatregelen waren opgeheven. Ik vloog van Schiphol naar Arlanda. Doordat ik een dag eerder ging, kon ik nog een bezoek brengen aan Stockholm. Ik was wel eerder in Noorwegen geweest, maar Zweden had ik nog niet bezocht. En daarom was Stockholm ook nog helemaal nieuw voor mij. Het was een half uurtje rijden vanaf vliegveld en zo was ik de vrijdag al snel in de oude stad van Stockholm, waar ik een hotelkamer geboekt had. Ik vind juist het oude gedeelte van een stad zo mooi. Net als Praag. De smalle straatjes met veel cafeetjes, restaurants en kleine winkels.

Vanuit mijn hotelkamer keek ik regelrecht een kroeg in. Een Irish Pub en ik zag daar in de avond een gitarist staan die al aan het optreden was. Daar moest ik toch even gaan kijken natuurlijk 😊

Op de zaterdag kwam ik aan op de ranch van Monique Vermeer (http://wildernessadventuressweden.com) en we begonnen daar met een Fika. Een echte koffie zonder filter met wat lekkers erbij. Dat is echt traditioneel in Zweden. Van huis uit dronken wij ook altijd iedere dag koffie met een koekje.

In de avond kwam ik aan in mijn Zweedse Timber Cottage, waar ik de rest van de week kon verblijven. Ik moest even testen om de oprit op te rijden, want het zou zo kunnen zijn dat dat niet lukte vanwege de sneeuw. En dan zou ik het pad niet afkomen en moest er hulp worden ingeschakeld. Dat was gelukkig niet het geval. Ik had ook met opzet een wat grotere auto gehuurd met spijkerbanden. En dat was een goede keuze.

De zondag ben ik gaan skiën in Hammerstand. Ik ben vaker met vrienden op wintersport gegaan, maar door de maatregelen was dat er de afgelopen jaren niet van gekomen. Op deze manier kon ik weer even de berg af met ski’s!

De maandag gingen we door de bossen wandelen, maar door de diepe lagen sneeuw is dat niet eenvoudig. We hadden daarom sneeuwschoenen mee en op die manier konden we als een soort eenden door de sneeuw wandelen. Het was een hele moooie wandeling en we hadden een lunch in een houten huisje aan de rivier in het bos. Je hebt daar veel van die houten huisjes met wat hout, zodat je daar kunt zitten met een groepje. Uit de wind, met een lekker vuurtje erbij.

Dinsdag hadden we een huskey sledetocht. We waren met z’n 3en. En we hadden alledrie onze eigen slee met ieder 6 honden. Het was belangrijk om in ieder geval de namen van de voorste 2 te onthouden, zodat je die kon motiveren of juist laten stoppen. Een hele bijzonder ervaring!

Woensdag was een rustdag en toen ben ik in de ochtend gaan koffiedrinken op de ranch. In de middag ging ik langlaufen, cross country skiën, in het engels. Dat had ik nog niet eerder gedaan en het voelde heel goed om gleidend over kleine heuvels door de besneeuwde bossen te gaan.

Donderdag gingen we met de sneeuwscooter door de bossen. Wilco, een Nederlander, heeft een bedrijf offroadsweden.com. Ook dat had ik nog niet eerder ervaren en het ook heel bijzonder om op die manier door de besneeuwde bossen te gaan. Net als met de huskeys was dit ook redelijk inspannend, terwijl je zou denken dat je gewoon op de scooter kan gaan zitten. Het vergt heel wat spierkracht en focus!

Vrijdag gingen we ijsvissen. De hond Jack ging ook mee (zie foto onder). En die trok een slee met spullen die we nodig hadden voor het vissen. De ijslaag was 50 centimeter dik en de totale diepte was 2 meter. Het haakje laten vieren tot aan de bodem en vervolgens 5 slagen omhoog draaien. Een van ons had een vis gevangen!

Vrijdagavond hebben we met z’n allen gedineerd en was het afscheid. De volgende dag was het weer tijd om terug te reizen. Met de auto naar vliegveld Stockholm Arlanda en vervolgens naar Schiphol Amsterdam.